İzmir Limanı, 2. özelleştirmeye kruvaziyer avantajıyla giriyor
25 Ocak 2013 Cuma 07:52
Denizcilik sektörü, Alsancak Limanı'nın birinci
özelleştirme girişiminden sonra ikinci özelleştirme programında benzer akıbeti
yaşamasından kaygı duyuyor.
Sedat ALP
İZMİR - Özelleştirme İdaresi Başkanlığı, TCDD'ye bağlı İzmir Alsancak
Limanı'nın uzun ve talihsiz bir sürece yayılan birinci özelleştirme girişiminden
sonra, bu kez büyük bir kısmı konteyner, diğer bir kısmı da kurvaziyer gemilere
hizmet verecek şekilde birbirinden bağımsız iki liman olarak özelleştiriliyor.
Denizcilik sektörü, limanın bu kez de benzer akıbeti yaşamasından kaygı duyuyor.
Geçen sürede İzmir Limanı, yük limanı olarak eski cazibesini yitirirken,
kurvaziyer turizmde büyük bir sıçrama yaşadı.
İzmir Limanı 2006’da ihaleye çıkarılmış, 4 ertelemenin ardından Mayıs
2007’de sonuçlanan ihaleyi 1 milyar 275 milyon dolarla Global- Hutchison-EİB
(Ege İhracatçı Birlikleri) Ortak Girişim Grubu kazanmıştı. Ancak, Danıştay devir
iznini 2 yıl sonra yani ekonomik krizde verince, ortak girişim grubu limanı
almaktan vazgeçmiş ve özelleştirme süreci dondurulmuştu.
Bu süreçte yatırım yapılmadığı için ekipmanlar eskidi, gemilerin bekleme
süreleri arttı. İhracatçılar, sıkışıklık zammı ödemek zorunda kaldı. Sıkışıklık
zammının 2004-2007 arasında toplam maliyeti 350 milyon doları buldu. Deniz
Ticaret Odası İzmir Şubesi Başkanı Geza Dologh, 2007'dekine benzer bir sürecin
yaşanmamasını dilediklerini vurguladı. Yeni ihalede ilk fiyatın bulunmasının zor
olacağını ifade eden Dologh, yeni sürecin de piyasaların kötü olduğu bir döneme
denk geldiğini belirterek, "Limanın hangi fiyata gideceği önemli. Yine bir kriz
döneminde olunması nedeniyle, özelleştirme için doğru bir dönem olup olmadığı
tartışmaya açık. Ancak, bu kez limanı kruvaziyer ve yük limanları olarak ikiye
ayırıp özel sektöre devredilecek olması doğru bir yöntem. Bu şekilde 2007'de
alınan fiyatla kıyaslayarak ucuza verildiği tartışmalarının da önüne geçilmiş
olur" dedi. Dologh, ikinci özelleştirme girişiminde de İzmir'den bir güçbirliği
girişiminin çıkmasını arzuladıklarını kaydetti.
Özelleştirilmeyince devlet elini uzattı
Uzun yıllar çivi çakılmayan liman için devlet kesenin ağzını açtı. TCDD,
limanı daha verimli işletmek için ilk etapta özelleştirilen limanlardan İzmir
Limanı'na personel takviyesi yaptı. TCDD, vinç ve ekipmanların onarım ve bakım
işlemlerine de hız verdi. 2015 yılına kadar tamamlanması öngörülen yatırım
programı çerçevesinde İzmir Limanı'na 300 milyon dolarlık bütçe ayrıldı. Yatırım
programı kapsamında 2012’de yükleme boşaltma kapasitelerinin artırılmasına
yönelik acil müdahaleler, vinçlerin revizyondan geçirilmesi, konteyner sahasının
ıslah edilmesi ve iki adet konteyner vinci alınarak yükleme boşaltma
kapasitesinin artırılması ve otomasyona geçiş için yaklaşık 34 milyon lira
yatırım yapıldı. 2015 yılına kadar tamamlanması öngörülen ikinci etapta, yeni
konteyner terminali eklenmesi ve yeni vinçlerin tesis edilmesi planlanıyor. Bu
da yaklaşık 200 milyon liralık bir yatırım. Yine İzmir Limanı'na yeni nesil
konteyner gemilerinin yanaşmasına imkan vermeyen olumsuzlukları ortadan
kaldıracak yanaşma kanalının derinleştirilmesi de 2015 planı çerçevesinde
gerçekleştirilmesine yönelik çalışmalar bugünden başlatıldı. Bu işin yatırım
tutarı da yaklaşık 120 milyon lira. Toplam 300 milyon dolar veya 400-450 milyon
lira civarında bir yatırımla, İzmir Limanı'nın 900 bin TEU olan konteyner
kapasitesinin 3 milyonun üzerine çıkarılarak Avrupa'nın 5. limanı haline
getirilecek.
Cazibesi yükte azaldı, turizmde arttı
Geçmişte Türkiye'nin en önemli ihracat limanı iken rekabette geri kalan
İzmir limanı, asıl başarıyı kruvaziyer gemilere verdiği hizmette sağladı. 2003
yılında limana sadece 8 kruvaziyer gemi yanaşırken, 2004'te bu sayı 32'ye,
2005'te 49'a,
2006'da 90'a ve 2007'de 130'a yükseldi. Bu alanda sıçrama bu tarihten sonra
da artarak devam etti. Bu gemilerle gelen turist sayısı da 2003 yılında 16 bin
kişiden, 2007 yılında 300 bin kişiye çıktı. Gemi ve yolcu sayısındaki artış
bu
tarihten sonra artarak devam etti ve 2012 yılında 507 bin kruvaziyer yolcu
İzmir Limanı'na yanaşan gemilerle kenti ziyaret etti. İzmir Limanı bu sayı ile
Türkiye'de ikinci büyük kruvaziyer liman oldu.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder