260 milyon euro gemi yatırımı yaptık, K. Afrika'ya açılacağız
14 Ocak 2013 Pazartesi 07:31
UN Ro-Ro CEO'su Sedat Gümüşoğlu son günlerde şirkete
yönelik yapılan eleştirilere tek tek cevap vererek yeni yatırım ve hat
projelerini anlattı. Gümüşoğlu, "Yeni gemiler ve yeni hatlarla Türk
nakliyecisine yeni rotalar açacağız" dedi.
Murat ERDOĞAN
İSTANBUL - UN Ro-Ro CEO'su Sedat Gümüşoğlu, lojistik sektöründeki basın
mesuplarıyla bir araya gelerek kurum hakkında yapılan eleştirilere cevap verdi.
U.N Ro-Ro yönetiminin, özellikle UND seçimleri öncesinde 'malzeme' yapılmaktan
rahatsız olduğunu dile getiren Gümüşoğlu, “Sektöre kim daha fazla hizmet
edecekse o gelir inşallah" dedi. 8 Şubat'ta 280 araç kapasiteli yeni bir ro-ro
gemisini denize indireceklerini açıklayan Gümüşoğlu, geminin işletmeye
alınmasıyla birlikte hafta sonu seferlerinde artışa gideceklerini
belirtti.
KKR, UN Ro-Ro'yu satın aldıktan sonra ne gibi yatırımlar
yaptı?
UN Ro-Ro 910 milyon euroya satın alındı. Ardından ağırlıkla 6 yeni ro-ro
gemisi olmak üzere, şu ana kadar toplam 260 milyon euro yatırım yapıldı. Yeni
gemilerin gelmesiyle yeni hatlar açıldı. Dünya ekonomisinin ekonomik
buhranda
olduğu dönemde biz 2009'da Mersin hattını açtık. 2010'da Fransa hattını,
2011'de ise Köstence hattını açtık. 2012 yılında doluluk oranı yüzde 70'in
üzerinde seyretti. 2012'de 2011'e göre taşınan araç adetlerinde düşüş oldu.
Fakat 626 seferle bitirdik 2012 yılını. Bu ortalama günde 2 sefer demek.
Taşımalardaki düşüşün nedeni zamlı navlunlar mı yoksa daralan pazar
mı?
Çok uzun ve zor bir hatta taşımacılık yapıyoruz. Mesafe bakımından karayolu
daha avantajlı. Bu nedenle bizim en büyük rakibimiz karayolu. Biz karayolundan
ucuz değilsek, kimseyi kolundan çeksek gemilerimize bindiremeyiz. Karayolundan
ucuz olmak zorundayız. Türkiye - Avrupa – Türkiye yönlü toplam taşıma adetleri
bazındaki ro-ro'nun payı yüzde 44. Bu payı artırmak için kampanyalar yapıyoruz.
Eylül 2011'den buyana navlunlara zam yapmıyoruz. Sadece BAF (yakıt ayarlama
oranı) değişti. Fakat BAF Mayıs'ta 200 euroya çıkmıştı bugün itibariyle 90 euro.
2012'de toplam pazardan kaynaklanan bir düşüş oldu. Ro-Ro da yabancı piyasaya
kayış yok. Ro-Ro da yabancı oranı en düşük seviyede ve yıllardır bu değişmiyor.
Yabancı nakliyecilerin oranı Ro-Ro'da yüzde 9'u yıllardır geçmiyor. Ama Kara
nakliyecisinde yabancı araca daha çok kayış var.
2013 ve sonraki dönemde karayolundan pay kapmak için ne gibi
kampanyalar planlıyorsunuz?
Yeni gemilerimizle birlikte haftasonu sefer sayılarını artırma yoluna
gideceğiz. İstanbul ile Trieste'den Cumartesi ve pazar günü karşılıklı birer
gemi kalkıyor. 8 Şubat'ta teslim alacağımız 280 araç kapasiteli yeni gemimizle
birlikte karşılıklı sefer sayısını üçe çıkaracağız. Böylelikle eleştirilerin
geldiği haftasonu kontejanlarına yönelelik daha fazla rahatlama olacak.
Navlunları düşürmeyeceğiz fakat BAF'ı sabitleyerek nakliyecilerimizin yıllık
planlarını sağlıklı yapmalarına katkı sağlayacağız. İleriye yönelik Karadeniz ve
Mısır'a hat açmayı düşünüyoruz. Fakat bunun için ikili karayolu anlaşmaları gibi
altyapıların oluşması lazım.
Gerekçeli karar gelince davayı biz
açacağız
Rekabet Kurulu'nun şirketinize verdiği ceza ile ilgili bugüne kadar
neden konuşmadınız?
Biz yaptığımız yatırımlarla, şirket stratejileri ile gündemde olmak
istiyoruz. Biz tamamen kurumlara duyduğumuz saygıdan dolayı konuşmadık. Çünkü
RK'nin gerekçeli kararı henüz bize ulaşmadı. Gerekçeli karar geldiğinde
konuşmayı planlıyorduk. Fakat biz konuşmayınca çok fazla yanlış bilgi dolaşmaya
başladı. Rekabet Kurulu mahkeme değil, kararları idari bir karar ve yargı
denetimine açık. Geçmişte danıştaydan dönen bir çok kararı var. Kimse merak
etmesin karar bize geldiği an davayı ilk biz açacağız. Tüm yargı yolları
tükenene kadar bu davayı takip edeceğiz. Rekabet Kurumu bizi tekel değil 'hakim
durumda' olarak tanımladı. Çünkü bizim Avrupa hattında yüzde 77, Ulusoy
Ro-Ro'nun yüzde 23 pazar payı var. Biz bu konuda kesinlikle suçsuz olduğumuza
inanıyoruz.
Ahlaksız anlaşma iddialarına ne diyorsunuz?
UND mevcut yönetimi 2 yıl önce seçildiğinde hacizlerle karşı karşıyaydı.
Yeni yönetim bizimle bir görüşme yaptı. 'Un Ro-Ro satılırken 13 milyon euro eden
hisseler elimizde duruyor. Bu hisseleri o günkü değerinin üstünde olmak
kaydıyla örneğin 15 milyon euroya bizden satın alır mısınız?' dediler.
Ortaklarımız böyle bir şeyi uygun görmediler ama biz yönetim kurulu olarak dedik
ki: Derneğin faaliyetlerini sağlam götürebilmesi için gerekli olan 5 milyon
euroyu biz verelim. Ellerindeki hisselerin 3/1'ini aldık. Yeni Türk Ticaret
Kanunu'na göre artık şirketler kendi hisselerini kendileri alabiliyorlar. 5
milyon euroyu 2 yıllık bir ödeme taksit planı ile derneğe vermeyi taahhüt ettik.
Biz bunu bize dava açmamaları için yapmadık. Hiç ifade edilmeyen başka bir madde
var ki iyi niyetimizi gösteriyor. Dava açmanız için sözleşmeyi fesh etmeniz
gerekiyor yazıyor. Bir diğer madde ise 'eğer Un Ro-Ro Rekabet Kurulu'ndan
herhangi bir şekilde ceza alırsa Un Ro-Ro bu sözleşmeyi tek taraflı fesh etme
hakkına sahiptir'. Biz hiçbir sürecin önü kapansın istemiyoruz. O yüzden de o
maddeyi koyduk. RK'nin kararının ardından biz sözleşmeyi fesh etmek istediğimizi
söyledik. Fakat mevcut yönetim dernekte böyle bir kaynak olmadığı için derneğin
zor durumda kalacağını belirtti. 19 Ocak'ta
genel kurul olacağı ve nakliyecilerin ortak alacağı kararla yeni bir süreç
başlatılmasına karar verildi.
Paramızı versinler faiz ve ceza
derneğe kalsın
Başkan olunca '4 milyon euroyu ödemeye hazırım' diyen Çetin
Nuhoğlu'nun başkanlığı sizin için bir şans mı?
Doktor hastanın ayağına geldi. Dernekten varlık satışı yapılmadan hibe
yoluyla bu kaynağı derneğe verebilecek biri çıktı. Şuana kadar derneğe 3.5
milyon euro ödendi. 1.5 milyon euroyu da bu yıl verecektik. Davalaşmaya
giderlerse bu parayı ödemiyeceğiz. Sözleşme gereği fesh edilirse 500 bin euro
cezası var. Fakat eğer Çetin Bey bu parayı hibe ederse ben de 500 bin euro artı
faizi derneğe bağışlayacağımızın sözünü veriyoruz. Yani bir kuruş fazla para
almayacağız. UN Ro-Ro bugüne kadar nakliyeciden bir lira faiz cebine
koymamıştır, koymayacak da bunu da bu kadar iddialı söylüyorum.
19 Ocak'ta yapılak UND Genel Kurulu ve başkanlık seçimini nasıl
değerlendiriyorsunuz?
Bu seçimin asla tarafı değiliz. Herhangi bir tarafın taraftası değiliz.
Muhatabı da değiliz. Seçim sonuçlarının menfaatkarı da değiliz. Tüm başkan
adaylarına kurum olarak başarılar diliyoruz. Kim sektöre ve ülkeye daha verimli
hizmet edecekse o gelir inşallah.
'Kombine taşımacılığı
destekliyoruz'
UN Ro-Ro olarak bazı şirketelere ayrıcalık yapıldığına dair eleştirilere de
cevap veren Sedat Gümüşoğlu, şunları söyledi: “UN Ro-Ro olarak şirketlere değil
kombine taşımacılığına destek veriyoruz. Kombine taşımacılığın gelişmesi,
artması için daha da büyük destekler vermeyi planlıyoruz. Türkiye ve dünyanın
geleceğinin kombine taşımacılık olduğunu görüyoruz. Trieste hattında tren
işletiyoruz ve Türkiye'nin belge sorununa yardımcı olmak için de trenin yüzde 90
doluluk oranını biz garanti ediyoruz. Doluluk olmadığı zaman tren şirketine
paraları biz ödüyoruz.”
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder