İtalya ve Polonya'nın hızlı tren altyapısı Bursa'dan
02 Ocak 2013 Çarşamba 08:21
İlk yerli tramvayı üreten, bu alanda üs olmayı
hedefleyen sanayi kenti Bursa, Avrupa'da hızlı trenlerin altyapı imalatlarına da
talip. İlk etapta İtalya ve Polonya'nın hızlı trenlerinin yürür aksamı ve
altyapısı maliyetlerin Avrupa'ya göre düşük olduğu B
Esra ÖZARFAT
BURSA - Bursa Büyükşehir Belediyesi teşviki ile Durmazlar Makine tarafından
geliştirilen Türkiye'nin ilk yerli tramvayı İpekböceği raylara inmeye
hazırlanırken, Bursa bu alandaki altyapısını uluslararası üretimler için de
kullanmayı planlıyor. Türkiye'nin ilk yerli tramvayının üretimini
tamamladıklarını belirten Bursa Büyükşehir Belediye Başkan Recep Altepe,
Avrupa'da birçok ülkeden hızlı tren parçalarının üretimi konusunda sipariş
aldıklarını açıkladı.
Altepe; "Avrupa'daki bazı projelerde kullanılacak hızlı trene ait parçaları
Hindistan'dan daha kaliteli üretebildiğimiz için Bursa'da yapmaya başlıyoruz.
Mart ayında seri imalatlar başlıyor. İtalya ve Polonya'nın hızlı trenlerinin
yürür aksamı, altyapısı Bursa'da yapılacak. Bu imalatlar dünya şirketleriyle
ortak olarak yapılıyor. Bu ülke ekonomisi açısından da önem taşıyor. Merkez
Bursa olsa da Adapazarı, Samsun, Kayseri, Konya ve Sivas'ta da parça üretimleri
yapılacak. Bu gerçekten çok önemli bir hamle ve örnek bir çalışma.
Maliyetlerimiz Avrupa'ya göre düşük olduğundan bu sektörde avantajlı olacağımıza
inanıyoruz" açıklamasını yaptı. Durmazlar Makine'nin ürettiği şehir içi tramvay
sistemlerinde kullanılacak alçak tabanlı vagonların simülasyon testlerini
geçmesinin ardından fiziki testlerine başlandığını kaydeden Altepe, Avrupalı
test uzmanlarının 1 ay sürecek hız, eğim tutuş gibi unsurları kontrol
edeceği
deneme sürüşlerinden sonra Heykel-Kent Meydanı hattında da kullanılabilecek
tarzdaki düşük tabanlı vagonların ihalelere girebilir hale geleceğini söyledi.
Altepe, "Bu ilk yerli aracın tüm mekanik, elektronik ve yönetim sistemi,
tümüyle Bursa'nın üretimi. İlk defa kendi patentimizle, kendi markamızla bir
aracın üretimini yaptık. Taşeron değil, marka üretim yapalım istiyoruz.
Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın Bursa ziyaretinde ilk yerli aracın sürüşünü de
gerçekleştireceğiz" diye konuştu.
Raylı sistemlerde Ortadoğu pazarı
gelişiyor
İpekböceği projesini yürüten Raylı Sistem Danışmanı Taha Aydın, raylı
sistemler pazarında özellikle Ortadoğu ülkelerinde müthiş bir pazar gelişmesi
olduğunu belirterek, "7 yıllık projeksiyonda Suudi Arabistan'da yapılacak olan
raylı sistem ihale miktarı 465 milyar euro. Dünyada 20 yılda 2 trilyon dolara
ulaşması beklenen bir pazar var. Türkiye ilk 10 yılda pazardan yüzde 10 ve 20
yıllık projeksiyonda ise yüzde 20 pay alabilecek kapasitede. Türkiye olarak
pazarın yüzde 10'una talibiz. Türkiye'nin raylı sistemlerle ilgili bir cazibe
merkezi haline gelmesi gerekiyor. Bunun ateşini de otomotiv ve makine üretim
üssü olan Bursa'dan yaktık. Bursa'nın altyapısı hızlı bir dönüşüme müsait.
Dünyada marka olarak bu üretimi yapan 10 firma var. Biz Türkiye'nin Çin'i ve
Kore'yi geçerek üst sıralarda yer almasını istiyoruz. Pazardaki hedefimiz
kaliteyi ucuza üretebilmek. Bu da yerlilik oranı arttıkça, teknoloji yurt içinde
geliştikçe olacaktır. 5-10 yıl içinde yerlilik oranının artacağını ve rekabet
edilebilir düzeyde ekonomik üretime ulaşılabileceğini düşünüyoruz" diye konuştu.
Türkiye'nin önümüzdeki süreçte çıkaracağı yeni yasalarla yerlilik oranını
destekleyeceğini kaydeden Aydın, "Bu araçların ithalatına büyük paralar
ödüyoruz. Şu anda Bursaray'da kullandığımız bir vagon 8 milyon lira. 4 aracın
birleştiği her seferde giden bir katarın maliyeti 32 milyon liraya geliyor. Bunu
Türkiye'de yüzde 30 veya 40 daha ucuza belediyelerin hizmetine sunmak, milli
ekonomi bakımından çok önemlidir. Bu konuda Bilim, Sanayi ve Teknoloji
Bakanlığı'mız da Bursa'daki çalışmaları destekliyor" dedi.
Yılda 150 ile 200 vagon
üretilebilir
Siemens, Bombardier ve Alstom gibi güçlü markalarla dünya çapında rekabet
etmeye hazırlanan, dünyanın 7'nci tramvay markası İpekböceği'nin üreticisi
Durmazlar Holding Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Durmaz, fabrikanın yılda 150
ile 200 arasında vagonu Avrupa'daki firmalardan yüzde 30 ile 40 daha ucuza imal
edebileceğini ifade etti. Türkiye'nin tasarım ve teknoloji alanında, ürün
geliştirme konusunda ne kadar ileriye gittiğini dünyaya gösterdiğini dile
getirerek, "Durmazlar Makine olarak bizler de ortaya koyduğumuz emeğin ülkemiz
açısından yarattığı katma değeri görünce gurur duyuyoruz. Firma olarak üretim
deneyimimiz, fabrikalarımız var. İlk araştırmageliştirme (AR-GE) merkezine sahip
kuruluşuz. Bu altyapı ile 15 milyon euro civarı ek bir yatırımla bu işe
soyunduk. Prototipi yüzde 100 yerli
ürettik. Ama yola çıkacak tramvayda bu oran yüzde 50'ye geriledi. Çünkü,
uluslararası bazı testlerden vize alabilmek için daha önce o testlerin onayını
almış bazı parçaları kullanmak durumundaydık. Zaman içinde bu parçaları da
üretebiliriz" şeklinde konuştu.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder