THY terminal işletmeciliğine soyunabilir
05 Aralık 2012 Çarşamba 15:17
Son Güncelleme: 16:08
İstanbul’daki 3. Havalimanı projesinin ihalesi için
çalışmalar hızlandırılırken, uzmanlar Rekabet Kurumu’nun ihale sürecinde
yapacağı analiz detaylarını ortaya çıkardı.
İSTANBUL - Yap – işlet - devret modeli ile yapılması planlanan ve 2013 yılı
bitmeden ihalesi tamamlanması hedeflenen İstanbul’a 3. Havalimanı projesinde
çalışmalar hızlandırıldı. Karadeniz sahiline kurulmasına karar verilen 3.
Havalimanı için 120 milyon yolcu kapasitesi hedeflenirken, ihale sürecini yakın
takibe alan ACTECON Rekabet ve Regülâsyon Danışmanlık firması, Rekabet
Kurumu’nun ihale sürecinde gerçekleştireceği analiz detaylarını ortaya
çıkardı.
Coğrafi Pazar ve Rekabet Analizi’ni kapsayan inceleme neticesinde tekel (hakim durum) olgusuna dikkat çeken ACTECON firmasının ortağı Şahin Ardıyok, başta THY olmak üzere birçok havayolu şirketinin 3. Havalimanı’nda terminal işletmeciliğine girerek dikey entegrasyon ile maliyetlerini düşürebileceklerini kaydederek, “Özellikle yer hizmetleri şirketi TGS ve catering hizmetleri şirketi Do&Co’da yüzde 50 hissesi olan Türk Hava Yolları’nın (THY) 3. Havalimanı ihalesine girerek havalimanı işletmeciliğine girebilmesi muhtemel” dedi.
Coğrafi Pazar ve Rekabet Analizi’ni kapsayan inceleme neticesinde tekel (hakim durum) olgusuna dikkat çeken ACTECON firmasının ortağı Şahin Ardıyok, başta THY olmak üzere birçok havayolu şirketinin 3. Havalimanı’nda terminal işletmeciliğine girerek dikey entegrasyon ile maliyetlerini düşürebileceklerini kaydederek, “Özellikle yer hizmetleri şirketi TGS ve catering hizmetleri şirketi Do&Co’da yüzde 50 hissesi olan Türk Hava Yolları’nın (THY) 3. Havalimanı ihalesine girerek havalimanı işletmeciliğine girebilmesi muhtemel” dedi.
Rekabet kuralları dikkate alınmalı
İstanbul’un hem ticaret hem de turizm açısından çok hızlı büyüyen bir
destinasyon haline geldiğini belirten Şahin Ardıyok, “3. Havalimanı sayesinde
İstanbul çok büyük bir yolcu transit merkezi haline gelecek. THY’nin de
hedeflerine ulaşabilmesi için yeni bir havalimanına ihtiyacı var” dedi. İhaleye
girecek olan şirketlerin rekabet kuralları çerçevesinde hareket etmesi
gerektiğine dikkat çeken Şahin Ardıyok, “Rekabet Kurumu 3. Havalimanı ihalesine
katılacak olan şirketleri, diğer özelleştirme süreçlerinde olduğu gibi, Coğrafi
Pazar ve Rekabet konularında analiz edecek. İstanbul’daki 3 havalimanının
birbirleri ile rekabet edebilmesi için en uygun şartlar belirlenecek. Eğer
elinizde birbiriyle rekabet edebilecek üç havaalanı varsa, doğru çözüm düşük
fiyat ve yüksek kalite için bunları farklı ellerde tutmaktır. Bu sayede hem
yolcular kazanacak hem de yolcularına daha ucuz hizmet sunabilecek olan THY’nin
hedeflerine ulaşması mümkün olabilecek” dedi. Devlet Hava Meydanları ve Sivil
Havacılık Genel Müdürlüğü’nün fiyat regülasyonunun ‘en iyi ikinci çözüm’
olduğuna dikkat çeken Şahin Ardıyok, “Nitekim rekabetçi çözümlerin bu piyasada
nasıl sonuç verdiği yurtiçi hatlarda uçan yolcu sayısındaki muazzam artış ile
zaten test edilmiştir” dedi.

Gazipaşa Havalimanı baz alındı
Uzman ekibi ile Rekabet Kurumu’nun ihale sürecinde yapacağı analizleri
gerçekleştirdiklerini ifade eden Şahin Ardıyok, Antalya’da TAV’ın kazandığı
Gazipaşa Havalimanı ihalesini baz aldıklarını söyledi. Şahin Ardıyok, “Gazipaşa
Havalimanı’nın Coğrafi Pazar Analizi yapılırken etrafında bulunan Antalya,
Isparta, Burdur, Bodrum ve Dalaman havalimanları incelendi. Rekabet Analizi’nde
ise Gazipaşa Havalimanı’nın işletmeye açılması halinde hangi havalimanları ile
rekabet edeceği masaya yatırıldı. Bodrum ve Dalaman havalimanlarının kara yolu
uzaklığı ve konfor problemleri nedeniyle Antalya için rakip olamayacağına karar
verilirken, Isparta ve Burdur havalimanlarının ise küçük kapasiteli olmaları
rekabet açısından elenmesine neden oldu. 150 kilometre uzaklıktaki Antalya
Havalimanı’nın en güçlü rakip olduğuna karar veren Rekabet Kurumu, hakim durum
olgusu nedeni ile bu havalimanı işletmecisi şirketin ihaleye girip girmediğini
araştırdı. İhaleye girmediği belirlenince de en yüksek teklifi veren TAV’ın
Gazipaşa Havalimanı’nın işletme hakkını almasına onay verdi” diye konuştu.
Havayolu şirketleri terminal işletmecisi olabilir
3. Havalimanının 5 terminalden oluşacağını ve her terminalin ayrı ayrı
ihale edileceğini beklediğini söyleyen Şahin Ardıyok, tıpkı Avrupa ve Amerika’da
olduğu gibi, başta THY olmak üzere birçok havayolu şirketinin de terminal
işletmeciliğine girerek dikey entegrasyon ile maliyetlerini düşürebileceğini
kaydetti. AHL işletmecisi şirketin 3. Havalimanı ihalesini almasının en çok da
THY’yi yakından ilgilendirdiğini ifade eden Şahin Ardıyok, ”İstanbul eğer çok
büyük transit bir merkez haline gelecek ise, havaalanları arasındaki rekabetin
istenen düzeyde olmaması THY’nin de işine gelmeyecektir. Bu doğrultuda THY’nin
de 3. Havalimanı ihalesine girebilmesi muhtemeldir. THY’nin yer hizmetlerinde
TGS’de catering hizmetlerinde ise Do & Co şirketinde yüzde 50 ortaklığı var.
Bu iki alanda zaten var olan THY 3. Havalimanı ihalesine de girerek havalimanı
işletmeciliğine de soyunabilir” dedi.

TAV AHL işletmesini devredebilir
İstanbul’un gerek konumu gerekse de işlevselliği açısından önemli bir
destinasyon olduğunu hatırlatan Şahin Ardıyok, “İstanbul dahil olduğu coğrafi
pazar Anadolu ve Avrupa yakası ile Trakya bölgesinden oluşuyor. Coğrafi pazarı
Avrupa yakası olarak aldığımızda AHL ve 3. Havalimanı bu kapsamda
değerlendiriliyor. Dolayısıyla da Sabiha Gökçen Havalimanı bu kapsamın dışında
kalıyor. Ancak buradaki sorun şu; eğer 3. Havalimanı’nı AHL işletmecisi alırsa,
o zaman da devreye hakim durum olgusu giriyor ki, Rekabet Kurumu’nun bu neticeye
onay vermesi zorlu bir süreci beraberinde getiriyor. Coğrafi pazar Avrupa ve
Anadolu yakası olarak baz alındığında ise o zaman Sabiha Gökçen Havalimanı da
işin içine giriyor ve kapsam genişliyor. Bu kez de ortaya rekabet unsuru
çıkıyor” diye konuştu. Rekabet Analizi ile havalimanları arasındaki fiyat
politikasının incelendiğini açıklayan Şahin Ardıyok, “İstanbul’da AHL
işletmecisinin ihaleyi alması halinde yer hizmetlerinde ve diğer işletme
konularında ne tip bir fiyat politikası izleneceği Rekabet Analizi’nin temel
konusu. Bunun yanı sıra Sabiha Gökçen Havalimanı üzerinde bir rekabet baskısı
oluşabilir mi? Bu da çok önemli. İncelemeler neticesinde Rekabet Kurumu’nun yine
hakim durum olgusu nedeni ile AHL işletmecisine onay vermemesi söz konusu
olabilir” dedi. AHL işletmecisi şirketin mevcut havalimanını 2021’e kadar
işletme hakkı bulunduğunu hatırlatan Şahin Ardıyok, “3. Havalimanının 2017’de
devreye girmesi planlanıyor. AHL işletmecisi şirket, eğer isterse 4 yıl önceden
AHL işletmesini devretmeyi taahhüt ederek, ihaleye daha ciddi bir alıcı olarak
dahil olabilir” dedi.
THY'nin yeterliliği yok
Öte yandan, açıklamayla ilgili Dunya.com'a yorum yapan, havaalanı
işletmeciliği konusunda uzman bir hukukçu, THY'nin mevcut iştirakleriyle ihaleye
girmek için yeterliliği olmadığını söyledi. İstanbul'a yapılması planlanan
3'üncü havalimanı ölçeğinde bir tesisin işletmesine talip olabilmek için THY'nin
mutlaka bu yeterliliğe sahip bir ortaklığa dahil olması gerektiğine işaret
etti.
İşletmeye açıldığında dünyanın en büyük havalimanlarından biri olması
muhtemel üçüncü havalimanı için ihale şartnamesinin bu yıl sonuna yetişmesinin
zor olduğunu ifade eden hukukçu, şartların 2013'ün ilk yarısında belli olacağını
tahmin ettiklerini belirtti.
İhaleye Avrupa'dan, ABD'den ve Ortadoğu'dan havaalanı işletmeciliği
konusunda uluslararası tecrübeye sahip dünya devi şirketlerin ilgi göstermesi
bekleniyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder