TCDD yük taşımacılığında Rusya'ya açılıyor
04 Şubat 2013 Pazartesi 11:17
Son Güncelleme: 11:19
Samsun-Kavkaz Demiryolu Feribot Hattı Projesi
kapsamında, Türkiye ve Rusya arasında denizyolu-demiryolu kombine taşımacılığı
yapmak üzere Samsun Limanı'nda yapılan tesisler 19 Şubat'ta açılacak.
ANKARA - Samsun-Kavkaz Demiryolu Feribot Hattı Projesi kapsamında, Türkiye
ve Rusya arasında denizyolu-demiryolu kombine taşımacılığı yapmak üzere Samsun
Limanı'nda yapılan tesisler, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali
Yıldırım ve Rusya Federasyonu Ulaştırma Bakanı Maxim. Y. Sokolov'un katılımıyla
19 Şubat'ta törenle açılacak.
Demiryollarındaki hat açıklıklarının farklı olması nedeniyle, Türkiye ile
Rusya arasında doğrudan demiryolu taşımacılığı yapılamıyor. İki ülke arasında
trenle yük taşımacılığını mümkün kılmak amacıyla 2005 yılında, Samsun ile
Rusya'nın Kavkaz limanları arasında feribot hattı oluşturulmasına karar verildi.
Rusya ile Türkiye arasında denizyolu-demiryolu kombine taşımacılığı yapmak üzere
2005 yılında çalışmaları başlatılan Samsun-Kavkaz Feribot Hattı Projesi
kapsamında, Samsun ve Kavkaz limanlarına feribot boji (tekerlek takımları)
değiştirme istasyonları kuruldu ve iki liman arasında feribot hattı
oluşturuldu.
Türkiye ve Rusya arasında trenle yük taşımacılığına mümkün kılan
Samsun-Kavkaz Feribot Hattı Projesi kapsamında, Samsun Limanı'nda yapılan
tesisler, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım ve Rusya
Federasyonu Ulaştırma Bakanı Maxim. Y. Sokolov'un katılımıyla 19 Şubat'ta
düzenlenecek törenle açılacak.
Sistem nasıl işleyecek?
Proje ile Rusya'nın Kavkaz Limanı'ndan tren ferilerine bindirilen geniş hat
açıklığına sahip vagonlar, Samsun Limanı'na getirilecek. TCDD gabarilerine uygun
olan Rus vagonlarının tekerler takımları, Samsun Limanı'nda kurulan tesiste,
Türk demiryolu hat açıklığına uygun (UIC) tekerlek takımları ile değiştirilecek
ve vagonlar Türkiye üzerinden transit olarak Orta Doğu ve Avrupa ülkelerine
taşınabilecek. TCDD gabarilerine uygun olmayan Rus vagonlarındaki yükler ise
Samsun Limanı'nda karayolu araçlarına veya TCDD vagonlarına aktarılarak
Türkiye'deki varış noktalarına sevk edilecek. Aynı şekilde tam tersi yöndeki
taşımalar yapılacak.
Türkiye bölgesinde daha etkin konuma gelecek
Projeyle; yakın bölgesinde yaklaşık 400 milyon nüfus bulunan Türkiye'nin,
kuzey-güney ve batı-doğu koridorları üzerinde etkin bir konuma gelmesi,
özellikle Rusya'dan Orta Asya'ya ve Orta Doğu'ya yük akışının Türkiye üzerinden
sağlanması amaçlanıyor. Denizyolu-demiryolu kombine taşımacılığında demiryolunun
istenilen düzeye ulaştırılması da projenin hedefleri arasında yer alıyor.
Yılda 200 bin ton yük taşınacak
Yatırım maliyeti 10 milyon lira olan projeyle, Gürcistan'ın Poti ve
Bulgaristan'ın Varna limanlarına yapılacak bağlantılarla, Avrupa, Kafkasya, Asya
Ulaşım Koridoru (TRACECA) koridoru geliştirilecek.
Türkiye ile Rusya arasında bir kombine taşımacılık sistemi oluşturularak
taşıma maliyetlerinin azaltılmasına ve taşıma sürelerinin kısaltılmasına imkan
verecek proje, Türkiye üzerinden Rusya, Karadeniz'e kıyısı olan Ukrayna,
Romanya, Bulgaristan, Türki Cumhuriyetler ve İskandinav ülkelerinin; Akdeniz,
Orta Doğu, Orta Asya, Hindistan ve Çin bağlantısını sağlayacak.
Samsun-Kavkaz Demiryolu Feribot Hattı ile Türkiye ve Rusya arasında ilk
aşamada yıllık 200 bin ton yük taşınacak. Taşınan yük miktarının 5 yıl içinde
artarak, yıllık en az 300 bin tona çıkarılması planlanıyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder