Konteyner piyasasında 'birleşme' stratejisi
07 Şubat 2013 Perşembe 08:11
Birleşmede sona gelen Almanya’nın en büyük konteyner
operatörü Hapag Lloyd’un tahmini finansal değerinin 5.6 milyar dolar, Hamburg
Süd’ün ise 3.5 milyar dolar olduğu belirtiliyor.
İSTANBUL - Etkileri devam etmekte olan mali kriz, global ölçekte tüm
sektörleri yeni stratejiler benimsemeye iterken, konteyner piyasasında bu etki
‘şirket birleşmeleri’ olarak kendisini gösterebilir. Yakın zamanda gündemi daha
çok meşgul etmesi beklenen bu birleşmeler sayesinde şirketler; mali riskleri
minimuma indirgeme, düşük navlun piyasasına direnç gösterme ve kredibilitelerini
arttırma imkânına kavuşmayı umuyorlar. Bahse konu birleşmelerin en yakın
örneklerinden biri, konteyner piyasasındaki büyük ölçekli iki şirketin; Hamburg
merkezli Hapag-Lloyd ile Hamburg-Sued arasında devam eden görüşmelerle nihayete
erecek. Global ölçekte altıncı sırayı işgal eden Hapag-Lloyd, bu alanda on
ikinci sırada bulunan Hamburg-Sued ile sürdürülen birleşme görüşmelerinin yakın
zamanda anlaşmayla sonuçlanmasını umduklarını açıkladı. Bu iki şirket güçlerini
birleştirdiği takdirde bu evlilikten doğacak kapasite, dünya üzerinde sadece
A.P. Moeller-Maersk A/S, CMA CGM SA ve Mediterranean Shipping Co. şirketlerinin
gerisinde kalacak. Ayrıca Hamburg-Sued’in kuzey ve güney yarım küre arasındaki
ticari rotalarda, Hapag-Lloyd’un ise Asya’dan Avrupa’ya doğu-batı ekseninde
faaliyet gösteriyor olması da bu birleşmenin verimliliğini ve pazar payını
pozitif yönde etkileyecek.
Pazarın yarısı 4 şirketin elinde
Pazarda faaliyet gösteren şirketlerin geçtiğimiz iki yılı düşük kar
marjlarıyla tamamladıkları biliniyor. Bu durumun oluşmasındaki ana etkenler ise;
talepten fazla gemi arzı, mal dolaşımının azalmasına bağlı olarak talebin
gerilemesi ve rekabetçi fiyatların navlunları aşağıya çekmesi olarak
sıralanıyor. Maersk-Line gibi devler, mali bir çöküş halinde global ekonomiyi
etkileyecek ölçekte olduklarından bir takım koruyucu tedbirlerden yararlandılar
ve nispeten karlılıklarını muhafaza ettiler. Maersk’in işlettiği 600 gemiyle
toplamda 2 milyon 600 bin konteyner kapasitesine sahip olduğunu belirtmek, bu
büyüklüğü anlatmak açısından yeterli bir done. Sektörel araştırmalarıyla tanınan
Alphaliner’ın açıkladığı verilere göre en büyük dört şirket, global kapasitenin
yüzde 41’ini kontrol eder durumda. Nispeten küçük ölçekli şirketleri de birleşme
yoluyla büyümeye iten, pazardaki devlerin ülke ekonomilerinin bilinçli
katkılarıyla ayakta tutulmaya çalışılması olabilir. Londra merkezli brokerlık
firması ICAP adına görüşlerini açıklayan Konteyner Bölümü Başkanı Kai Miller,
“Şirketler bu tür birleşmeleri daha rekabetçi olabilmek adına gündemlerine
aldılar. Piyasadaki büyüklerin sarsıntıları daha hafif hasarla atlatmış olmaları
da çok önemli. Elbette birleşmeye gidecek şirketlerin birbirlerini tamamlayıcı
özelliklere sahip olması en başta dikkat edilmesi gereken noktalardan biri”
şeklinde konuşuyor.
Amaç kredi imkanlarını artırmak
Hapag-Lloyd ile Hamburg-Sued arasında sürdürülen görüşmelerin temeli
geçtiğimiz yılın Aralık ayında atılmıştı. Bu noktada dikkat çekici gelişme, gemi
finansmanı alanında faaliyet gösteren iki önemli bankanın aldığı kararlar oldu.
Bilindiği gibi Commerzbank AG yaptığı açıklama ile denizcilik şirketlerinin
kredilendirilmesine son verildiğini, HSH Nordbank AG ise denizcilik kredilerinin
toplam krediler içindeki payının azaltılması yoluna gidileceğini kamuoyuna
duyurmuşlardı. Birleşme yoluyla daha sağlam bir mali yapıya kavuşmayı planlayan
şirketlerin kredi imkânlarını da arttırmayı amaçladığı biliniyor. Hapag Lloyd’un
tahmini finansal değerinin 5.6 milyar dolar, Hamburg Süd’ün ise 3.5 milyar dolar
olduğu belirtiliyor.
5.6 milyar dolar Hapag Lloyd’un tahmini finansal değeri
CMA CGM, limanların yarısını Çinli şirkete sattı
Dünyanın en büyük konteyner armatörlük şirketi Fransız CMA CGM de konteyner
liman işletmeciliği kolu olan Terminal Link’in yüzde 49’unu Çinli şirkete satmak
için anlaşma imzaladığını açıkladı. Yüzde yüz CMA CGM’nin kontrolünde olan
Terminal Link, dünya genelinde 15 terminali işletiyor. Bu terminallerin yıllık
konteyner elleçleme hacmi 8 milyon teu civarında. China Merchants Holdings’in,
bu satış işlemi için Fransız şirkete 400 milyon euro ödeyeceği belirtiliyor. Bu
işbirliği, Çin’in en büyük liman operatörü CMHI’nın, uluslararası arenada rol
kapmak için stratejik önem taşıyor.
Çinli armatör konteynerleri paraya çevirecek
Dünyanın en büyük konteyner şirketleri arasında dokuzuncu sırada bulunan
China Shipping Container Lines (CSCL), sahip olduğu konteynerlerin beşte birini
satmak için anlaşma imzaladı. Şirket, finansal yapısını güçlendirmek için 139
bin 941 adet (210.000 TEU) konteynerini Hong Kong merkezli CLC Maritime
Container Leasing’e satış sözleşmesi imzaladı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder