Denizi sevdik büyümeye devam
04 Nisan 2013 Perşembe 07:49
2010 yılında Uzakdoğu tersanelerine ilk gemi siparişini
vererek armatörlüğe adım atan Densa Holding, 1 milyar dolarlık yatırımla 15'i
suda 21 gemiden oluşan bir filo kurdu. 22. geminin inşa sözleşmesini ise dün
imzaladı. Hacı Sabancı, "Armatörlüğü sevdik
Murat ERDOĞAN
İSTANBUL - Denizdeki krizi bir fırsat görerek gemi yatırımlarıyla
armatörlüğe giriş yapan Densa Holding, yeni gemilerle filoyu büyütmeye devam ediyor. Denize spekülatif amaçlı
girmediklerini söyleyen Densa Holding Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Hacı
Sabancı, "Henüz güzel günlerini görmesek de armatörlüğü sevdik" diyerek,
denizdeki yatırımlarını sürdüreceklerini açıkladı.
Son üç yılda 1 milyar dolar yatırımla 21 geminin inşası için Uzakdoğu
tersaneleriyle sözleşme imzalayan Densa Holding, 1.6 milyon dwt'lik bir filoyla
kısa sürede Türkiye'nin en büyük armatörleri arasına girdi. Densa Holding
Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Hacı Sabancı, denize girme nedenlerini ve yeni
yatırım planlarını DÜNYA'ya anlattı. Densa'nın 2009'da kurulduğunu fakat ilk
gemi siparişini 2010'da verdiklerini söyleyen Sabancı, denizciliğe giriş
nedenlerini de şöyle açıkladı:
"Babam Ömer Sabancı ve Halam Demet Sabancı, Sabancı Grubu'ndaki görevlerini
bırakarak yeni bir iş kurma planlarıyapıyordu. 2008 ekonomik krizde, denizcilik
sektörü krizden en çok etkilenen sektör oldu. Piyasaların geldiği seviye bizi
cezp etti. Bir fırsat kapısı olduğunu düşünerek gemi yatırımına başladık. Kar
amaçlı girdik. Sıfırdan başlayarak büyük bir filo kurduk. 15 gemimiz suda ve 6
tane de siparişte var. Bu gemilerimiz de Eylül 2013'e kadar filoya katılacak."
Kuru yükte 1.2 milyon dwt ve tankerde ise 425 bin dwt'lik bir filo kapasitesine
ulaştıklarını söyleyen Sabancı, sözleşmesi yapılan 21 gemi siparişinin toplam
yatırım tutarının 1 milyar dolar olduğunu açıkladı. Kriz döneminde yatırım yapan
Densa'nın spekülatif şirket olduğuna dair görüşlere katılmadığını dile getiren
Hacı Sabancı, "Ne yazık ki güzel günlerini görmedik ama denizciliği ve
armatörlüğü sevdik ve jenerasyondan jenerasyona devam etmesini istiyoruz. 15 yıl
sonra biz de gelenekçi saygın bir armatör olarak anılmak istiyoruz" dedi.
Bankaların kredi musluklarını kapattığı dönemde finansmanda sıkıntı yaşayıp
yaşamadıklarını sorusuna ise Sabancı şu cevabı verdi: "Sabancı markası ve babam
ile halamın isimlerinin saygınlığı önemli bir faktördü. Finansmanda çoğunlukla
Türk bankalarıyla çalıştık. Birkaç gemide çalıştığımız büyük yabancı bankalar da
vardı. Zor zamanlarda arkamızda durdular. Finansmanda bir zorluk yaşamadık zaten
finansı oturtmadan gemi sipariş etmiyoruz."
22. gemi siparişini de verdi
Gemi siparişlerine devam etmeyi düşündüklerini söyleyen Hacı Sabancı, yeni
bir tanker inşası için dün (3 Nisan) imza attıklarını açıkladı. Sabancı,
"Aframax LR2 tipi bir tanker siparişi verdik. Biraz daha tankere yöneldik.
Dengeli bir büyüme istiyoruz. Tanker tonajını büyüterek aradaki tonaj farkını
dengeleyeceğiz. Kuru yükte de bir iki tonajda yokuz fakat o tonajlara da
girmeyi düşünmüyor değiliz. Ama söylediğim gibi ilk önceliğimiz, tanker"
açıklamasını yaptı. Sabancı, bu imza sonrası filonun 22 gemiden oluşan 1.72
milyon dwt'lik taşıma kapasitesine ulaştığını söyledi. Kuru yük sektöründe
ticarete göre sürekli tonaj değiştiğinin altını çizen Hacı Sabancı, "Biz denizde
yokken, 45-52 bin ton cazip tonajdı. Biz denize girdiğimizde ise ideal tonaj
58.000 tonluk supramax gemilerdi. Şimdi 64.000 dwt'lik ultramax diye gemiler
çıktı" diye konuştu. Sabancı, ‘handy' gemiler hariç bütün gemilerin ‘eco-dizayn'
gemiler olduğunu ve daha az yakıt tükettiğini kaydetti.
2.el gemiler şu anda daha cazip olduğunu fakat al-sat düşünmedikleri için
yeni inşaya yöneldiklerini söyleyen Sabancı, "Piyasalar yükselince gemilerimizi
satacağız diye bir şey yok. Dediğim gibi bu işe uzun vadeli girdik. Gemilerin
özelliklerini kendi isteklerimize göre yapılmasını istiyoruz ve iyi tersaneler
ile çalışıyoruz" şeklinde konuştu.
Armatörlük dışında farklı alana girmek istiyor
Armatörlük dışında farklı bir alana yatırım yapmak istediklerini de
açıklayan Sabancı, yatırımın henüz adını koymadıklarını belirterek, "Mevcut
yatırımın büyüklüğü açısından ve gemi teslimleri devam ettiği için diğer
alanlara yönelemedik fakat armatörlük dışında yeni bir alana yatırım yapmak
istiyoruz" dedi. LNG tanker yatırımı düşünüp düşünmedikleri sorusuna ise
Sabancı, "Bu sektör kolay bir alan değil. Çünkü çok niş bir alan ve çok az
oyuncu var dünyada. Devletin kontrat desteği olursa bu alanda yatırımı neden
düşünmeyelim. Fakat gerçekten devletin kontrat desteği olmadan gemi alarak bu
alana girmek
çok zor" açıklamasını yaptı.
2014 yılından önce toparlanma
beklemiyor
Denizcilik piyasalarıyla ilgili de yorumlarda bulunan Hacı Sabancı,
markette arz fazlası oluşacağını bilerek gemi siparişi verdiklerini belirterek
şunları söyledi: "2010'da tablolara baktığımızda 2011 ve 2012 yılında yığılma
olacağı çok açık belliydi. Biraz siparişler daha erken kesilir diye tahmin
etmiştik fakat devam etti. Siparişler devam ettikçe süreç biraz
daha uzuyor. Piyasada arz talep dengesizliği var. Biz gemilerin çoğunu
2012'de teslim aldık, 2013 sonunda toparlanma başlar diye düşünüyorduk fakat
bence toparlama 2014'ün ikinci yarısına sarktı."
Filodaki gemilerin işletim şekliyle ilgili de bilgi veren Sabancı,
"Kuruyükte ciddi bir ekip ve departman kurduk. Gemilerimizin hem teknik hem de
ticari işletmesini biz yapıyoruz. Tüm kuru yük gemilerinde Türk personel ile
çalışıyoruz. Tankerlerde ise ticaret dışındaki bölümleri dışarı verdik.
Tankerlerin teknik ve personel tarafını Singapur'da bulunan bir firma yapıyor"
şeklinde konuştu.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder